måndag 16 juli 2012

Vad känner jag för hackare, inom Anonymous idag?



Den nya sajten, Paranoia (Potentially Alarming Research: Anonymous Intelligence Agency), har funnit sedan mars i år och precis som Wikileaks utgår den inte från eget insamlat material, utan från dokument som läcks av källor runtom i världen.
Okej jag gillar dem idag med. för grupper av hackare visar vad nätinformation är svårt att lagra. För mig blir det en mycket enkel koppling som tyvärr ej kopplas av våra lagstiftare. När de på allvar tror att våra nätkontakter och nättrafik kan lagras i 6 månader, utan att det läcker.

SVT skriver om att Operatörer tycker att Datalagringsdirektiven Dld, är ett fiasko
SVD skriver: Vem pratade du med i telefon i går? När och hur länge surfade du på internet? Vem skickade du ett sms till och var befann du dig när du ringde med mobiltelefonen? Det är några av de uppgifter som telefonbolag och internetoperatörer numera tvingas lagra i sex månader.
 NyT– Jag har kontakt med många operatörer och vi pratar nu om upp till tolv månader innan systemen är på plats hos en del. Alla parter hade tjänat på att justitiedepartementet gjort sig mödan att prata med oss innan lagen stiftades. Men det har varit en attityd att ”vi berättar för er hur ni ska göra”. Det kanske funkar i andra sammanhang, men om man inte förstår tekniken blir det lätt fel, säger Nils Weidstam, näringspolitisk expert på branschorganisationen It- och telekomföretagen.
Samt att denna arbetsuppgift och ansvar är lagt på våra nätleverantörer. Deras mål är ju att sälja nätuppkoppling till oss så billigt och konkurenskraftigt som möjligt. Om en har lite logiskt tänkande så är det ju självklart att rent ekonomiskt så kommer ej stora resurser läggas på lagringen.Frågan blir ju: Vem ska betala denna lag? Blir det jag? Vem tar ansvar för om mina uppgifter plockas ur lagret? Vem skyddar min integritet?


Sidersiska siktet
datalagringsdirektivet visar sig vara det fiasko som alla förutspått

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar